kesän 2016 Norja turnee 23-29.6 :)

...no sitä vaan, että matka jatkuu... Norjaan

Lemmenjoella kimpsut ja kampsut kasaan ja matka Suomi neidon käsivartta pitkin kohti Norjaa alkakoon. Tavoitteena vuodelle 2016 oli lähinnä nähdä Lofootit, mutta toki muitakin paikkoja olisi tarkoitus kierrellä.

23.6  päästiin matkaan hiukka suunniteltua aikataulua myöhemmin joten päätimme leiriytyä Kilpisjärvellä Haltin kainalossa ja täyttää aamusella niin jääkaapin kuin auton tankkikin vielä Suomen puolella.
Iltalenkin päätteeksi haettiin leirintäalueen ravintolasta pizzat ja pitää kyllä kehaista, että niitä kyllä kelpaa mainostaa HYVIKSI!!
Aamulla vielä aamupala ravintolan puolella (se ei kyllä ihmeellinen ollut, mutta oli tuo vatsa kuitenkin suht tyytyväisen oloinen )

Kun viimeiset hankinnat ja kauppareissu oli tehty niin kartat esiin ja jee Norjan puolelle :) Jostain syystä tuo Pohjois-Norja on vienyt sydämemme ja kun kerran sen jylhyyden ja kauneuden on kokenut on sinne vaan kesä kesän jälkeen päästävä. Suomen Lappi on kyllä ihan hieno, mutta ei vedä missään muotoa vertoja Norjan Lapille. Nyt siis neljäs vaiko jo viides kerta kun oltiin Norjaan matkalla ja tänä kesänä kohteena oli Lofootit , Pohjois-Norjan rannikolla sijaitseva saariryhmä, joka erkanee jonona Narvikin kaupungin liepeillä kohti lounasta, kauemmas Atlantille. Asukkaita Lofooteilla on reilut 20 000.

Ensimmäinen kohde oli Andoya ja siellä Bleikin kylä. Olin hieman alustavasti kysellyt kohteita missä käydä ja mitä nähdä Lofooteilla ja Bleik oli yksi niistä.

Se oli viehättävä pieni kalastajakylä upein hiekkarannoin. Leirintäalue ei ollut järin suuri, mutta onnistuimme kuitenkin ahtaamaan itsemme sinne ja vielä meidän jälkeenkin muutamalle autolle löytyi paikka..no toki löytyi, kun ei niin niistä neljän metrin turvaväleistä kannettu huolta  :/
Meistä jonkun matkan päässä oli hauska perhe joilla oli karitsa matkassa.. jep karitsa, muutaman kerran piti hieraista silmiä..siis oikeasti karitsa jolla oli kaulapanta ja talutin. Siinä se ihmetteli maailmanmenoa samoin kuin perheen bordercolliekin :D En sitten tiedä oliko lemmikkiyhdistelmällä jotain koulutuksellista tekemistä keskenään vai mikä idea tässä mahtoi olla takana.

Bleikistä olisi ollut mahdollista päästä osallistumaan valas- ja lintusafareille, mutta valitettavasti ilmat ei meitä oikein seuraavana päivänä suosineet joten jäipä syy tulla kylille toisenkin kerran.

Andoyasta jatkoimme Lofooteille Kabelvågiin, yhteen vanhimmista kalastuskylistä jossa seuraava yöpyminen. Meillähän ei ollut sen kummemmin mitään aikataulua vaan poikkelilmme reitilä aina, kun kartalta bongasimme jotain mielenkiintoista.

Kabelvågissa leiriytymistuuri edelleen jatkui ja saimme viimeisen aitiopaikan josta näköala suoraan lahdenpoukamaan. Ilmeisesti edellinen asukas oli juuri paikalta poistunut muuten en tuollaiseen moukantuuriin usko :) Kabelvågista ei ihmeemmin jäänyt mitään mieleen, mutta seuraavasta kohteesta kyllä.

Kabelvågista Hänningsvaereen, ihana pieni kalastajakylä..kuinkas ollakaan. Sielläkin oli tarkoitus päästä lintusafarille, mutta miten ei ne sääolosuhteet sielläkään osunut kohilleen :/ mutta muuten siellä riitti nähtävää ja kerrassaan hyvää jäätelöä. Asukkaita tuolla pikku saarella ei ole kun n 500 ja pääelinkeino on turskan kalastus

Hänningsvaeresta Uttakleiviin. Uttakleiv oli toinen niistä kohteista joita minulle oli suositeltu.
Ja voi elämä miten upea ja kaunis paikka..

Uttakleivissä olisi voinut vaikka yöpyä, mutta päätettiin kuitenkin parin tunnin ihmettelyn ja lenkin jälkeen jatkaa matkaa kohti Å:ta ja käydä siellä syömässä hyvin, hääpäivää kun vietettiin :)

Siispä kaffepaussi ja kohti Å:ta, Lofoottien länsikärkeä :)

Å oli näkemisen ja kokemisen arvoinen Lofoottien päätekohde, pienen pieni kalastajakylä.
Ajettiin ensimmäiseksi etsimään leirintäaluetta ja nyt alkaa jo varmaan kyllästyttää, mutta taasen meille sattui tuuri saada viimeinen paikka, tai nyt kävi niin että oikeastaan järjsetimme sen itsellemme sillä kanssa leireilijät oli taas kerran levittäytyneet tuoleinensa ja pöytinensä niin leveälle alueele että siinä meni yhden auton paikka. Sovitellen sopuisasti meillekin liikeni paikka :)

Siistitydyttyämme ja hääpäivän sampanjat nautittuamme lähdimme etsimään kyläravintolaa..

.................ja eikun herkuttelemaan, kelpais varmaan muillekin :)

Åsta  Narvikiin . Se on satamakaupunki josta ei jäänyt käteen kyllä mitään positiivista. Se on wikipedian mukaan pohjoisimpia kaupunkeja ja tuottaa rautamalmia. Tylsä sateinen sää oli tietysti omiaan luomaan tylsän  fiiliksen plus että meille myytiin siellä rikkinäinen munakello :D

Kaiken kaikkiaan taas aivan ihana Norjan reissu takana ja tietysti maailman parhaassa seurassa <3